Anne Marijn Voorhorst // schrijver / beeldend kunstenaar // writer / visual artist // voorhorst.am[a]gmail.com

 
"Achterin de zaal is de video Floor (1974) van Charles Atlas te zien. Atlas rolt over een houten vloer die samenvloeit met de vloer van de tentoonstellingszaal (...) Het werk drukt het concept van de tentoonstelling als geheel uit: een serene wereld waarin tijd geen rol speelt."
 
- recensie Inflected Objects, de Hallen Haarlem (2016)
gepubliceerd op Metropolis M.com
foto Gert Jan van Rooij

 
"Wat definieert een werkelijkheid? Een aaneenschakeling van regels waarbinnen de dingen een betekenis krijgen, gezien vanuit een bepaald standpunt. Een werkelijkheid is slechts te benoemen als werkelijkheid, wanneer hij contrasteert met een andere. Zonder dit contrast lijkt de werkelijkheid haast afwezig, omdat hij niet aan te wijzen is."
 
- bachelorscriptie Verschuiving van werkelijkheden (2014)

 
"Vergeleken met Andersons andere films, muziek en performances, is Heart of a Dog eerder documentair dan experimenteel. Ze haalt herinneringen op, met een logica en structuur die dichterbij die van een standaard documentaire of biopic liggen. In concrete en soms haast sentimentele taal vertelt ze over toen ze als kind in het ziekenhuis lag en hoe ze later haar zus en broer onder het ijs vandaan redde."
 
- recensie Heart of a Dog, film van Laurie Anderson (2016)
gepubliceerd op Metropolis M.com

 
"In 1646 is een jungle vol mystieke energieën te zien. Dunja Herzog heeft een fascinatie voor de zintuiglijke kracht in de sculpturen van kunstenaar en priester Susanne Wenger. The Word for World is Forest maakt onderdeel uit van het meerjarige programma Attempts to Read the World (Differently) van Stroom, waarvoor 1646 en Stroom een eenmalige samenwerking aangaan."
 
- recensie The Word for World is Forest, 1646 Den Haag (2016)
gepubliceerd op Metropolis M.com
afbeelding Jhoeko

 
"De tentoonstelling Kamarado is het resultaat van een samenwerking tussen Stedelijk Museum Bureau Amsterdam en het Clark House Initiative in Bombay. Tien kunstenaars reflecteren op kameraadschap. Enkelen zijn in het verleden politiek gevangene geweest, anderen waren actief in het verzet tegen de heersende dictatuur van hun land. Er worden ook vraagtekens gezet bij het nog steeds aanwezige kastensysteem in India."
 
- recensie Kamarado, SMBA Amsterdam (2015)
gepubliceerd op Metropolis M.com
foto Gert Jan van Rooij

 
"De zon is onder, alle bezoekers mompelen nog wat na. De hoge kolom van Germaine Kruip – door de curators ook liefkozend de bonenstaak genoemd – trekt me naar zich toe, het enige object in de kolossale kerk dat helder licht reflecteert. Come Closer is een spirituele ervaring voor kunstgelovigen."

- recensie Come Closer, Oude Kerk Amsterdam (2016)
gepubliceerd op Metropolis M.com
foto Ernst van Deursen

 
Tijdens 
A Festival of Project Spaces / K_NSTVL___  2016 was ik radioreporter, in samenwerking met Sjoerd van Leeuwen en Online radio Ja Ja Ja Nee Nee Nee. Luister hier de radiosessie terug.

 
"Hebben we zojuist een inkijkje gekregen in een apocalyptisch scenario? En, vraag ik me af, zijn we daarin dan geëvolueerd tot wezens die meer zijn dan homo consumericus, of juist terug bij af: worden we opnieuw de jager-verzamelaars van duizenden jaren geleden? Yilmaz laat dit graag in het midden, evenals of ze met de elementen die ze ons aanreikt een dys- of utopie wil schetsen. Het stilleven dat we op het eind van de tocht tussen de boomstronken en grasstengels ontdekken bevestigt dit. Yilmaz heeft op tientallen takken, stukken mos en plastic voorwerpen een laag van glow-in-the-darkverf aangebracht, waardoor de objecten groen oplichten. Het creëert zowel een sprookjesachtige als verontrustende sfeer: het lijkt wel radioactief afval."
 
- verslag Elementen van een apocalyps of evolutie over Müge Yilmaz' residentie in Kunsthuis SYB The Concrete: The Mountain (2017). Gepubliceerd op Kunsthuis SYB.nl

 
"Het medium is nog jong, de mogelijkheden talrijk. Enerzijds wordt het live-element door alle makers belangrijk gevonden, maar anderzijds gaat Kunst is Lang juist experimenteren met televisie en nieuwe opnamelocaties, waarbij het live-element zal verdwijnen. Er is alle reden om de ontwikkelingen nauwgezet te blijven volgen."

- artikel Tune In over de groeiende populariteit van internetradio en podcasts in de kunst. Gepubliceerd in nr. 2-2017 Metropolis M.

Een selectie van gepubliceerde artikelen

Gemaakt met Berta.me